برای کاهش مصرف مردم از گونی پلاستیکی، هزینه کیسه های پلاستیکی حامل در هنگام خرید از مصرف کنندگان دریافت می شود.
این سیاست با کاهش 49 درصدی استفاده از کیسه های حامل پلاستیکی به نتایج رضایت بخشی دست یافته است.
یکی دیگر از تأثیرات مثبت این سیاست تحریک استفاده مجدد مصرف کنندگان از کیسه های پلاستیکی قدیمی برای جلوگیری از پرداخت هزینه برای کیسه های پلاستیکی است.
در طول جمعآوری دادههای خود، از پاسخدهندگان حداکثر قیمتی را که حاضرند برای یک کیسه پلاستیکی بپردازند، پرسیدیم.
نتایج توزیع این قیمت روانی برای توقف خرید گونی کنفی در شکل 1 نشان داده شده است.
حدود 65.4 درصد از مصرف کنندگان زمانی که کیسه های پلاستیکی حامل قیمت آنها 1.0 RMB باشد، خرید خود را متوقف می کنند.
در حالی که، 81.2٪ از مصرف کنندگان نشان می دهند که وقتی کیسه های حامل پلاستیکی قیمت آنها 2.0 RMB باشد، خرید آنها را متوقف می کنند.
قیمت گذاری بهینه برای یک کیسه پلاستیکی به میزان تاثیرگذاری سیاست قیمت گذاری در کاهش ضایعات بستگی دارد.
ایرلند در سال 2002 مالیات کیسه های پلاستیکی را وضع کرد که منجر به کاهش 92 درصدی مصرف کیسه های پلاستیکی و همچنین کاهش زباله و اثرات منفی چشم انداز شد.
با توجه به درسهای سیاستهای ممنوعیت کیسههای پلاستیکی ایرلند، قیمت گونی کنفی سفید شش برابر بیشتر از قیمت حداکثر تمایل مصرفکننده به پرداخت تعیین میشود.
بنابراین، بر اساس یافته های این مطالعه، قیمت بهینه برای کیسه های حامل پلاستیکی 12.0 RMB (شش برابر RMB 2.0) در نظر گرفته شده است.
در مطالعه ما، از آزمون KW برای مقایسه قیمت روانشناختی گروههای مختلف استفاده شد و نتایج در جدول 4 خلاصه شده است.
در میان مصرفکنندگان مورد بررسی، مصرفکنندگان زن به طور قابلتوجهی (7.417 = χ2؛ 0.006 = p) تمایل بیشتری را نشان میدهند. قیمت (1.9 RMB) برای کیسه های حامل پلاستیکی نسبت به همتایان مرد آنها (1.6 RMB) است.
دلیل احتمالی پشت این یافته این است که زنان در زندگی روزمره بیشتر به کیسه های پلاستیکی متکی هستند و تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه های بالاتر برای آنها دارند.
علاوه بر این، مصرفکنندگانی که سطح درآمد بالاتری دارند نیز به طور قابلتوجهی (χ2 = 12.58؛ p = 0.000) قیمت تمایل به پرداخت (RMB 2.2) نسبت به مصرفکنندگان کمدرآمد (RMB 1.6) نشان میدهند.
هم سن و هم تحصیلات ارتباط معنی داری با قیمت روانی گونی کنفی برنج نشان نمی دهند. به طور خلاصه، مصرفکنندگان زن و مصرفکنندگان با درآمد بالاتر، تمایل به پرداخت قیمتهای بیشتری برای کیسههای پلاستیکی دارند.
- منابع:
- تبلیغات: