سیب از بالا وزن میوه به طور قابل توجهی بالاتری در مقایسه با سایر موقعیت های تاج پوشش داشت که با مطالعات دیگر مطابقت دارد.
میانگین وزن میوه بالا 24 درصد از وزن میوه های داخلی و 17 درصد از وزن میوه های موقعیت تاج پوشش غربی و شرقی بیشتر بود (جدول 2).
تفاوت ماهی قزل آلا حتی بیشتر برای قطر میوه ثبت شد. سهم میوه های درجه یک (قطر بیش از 65 میلی متر) در موقعیت بالا تقریباً به 96٪ رسید در حالی که سهم میوه های داخل تاج فقط 63٪ بود.
تفاوتی در وزن و قطر میوه بین میوههای موقعیت تاجپوش غربی و شرقی وجود نداشت، اما هر دو موقعیت با موقعیت داخلی تفاوت معنیداری داشتند. طبق گفته های کورلی-گراپادلی و لاکسو، نرخ رشد میوه با رژیم های دما همبستگی دارد.
به دلیل تابش بیشتر میوه آرایی سیب، دماهای بالاتری در بالای درخت و در تاج پوشش خارجی وجود دارد که رشد سریعتر میوه را در اوایل فصل افزایش میدهد و در نتیجه اندازه و وزن میوه در طول برداشت بیشتر میشود.
تفاوت معنی داری بین موقعیت ها در ارزیابی رژگونه میوه ثبت شد. رژگونه قرمز 67 درصد از سطح بالای میوه و تنها 22 درصد از سطح داخلی میوه را پوشانده است (جدول 2).
رنگآمیزی و طرز تهیه زیتون سیاه بدتر رقم دو رنگ منجر به کلاس کیفیت پایینتر میوه و ترجیح مصرفکننده کمتر و همچنین قیمت بازار و زیان اقتصادی کمتر برای تولیدکنندگان میشود. به خوبی شناخته شده است که رشد رنگ سیب را می توان با قرار گرفتن بهتر میوه در معرض نور افزایش داد.
با مقایسه میوهها از موقعیت غربی و شرقی تفاوت معنیداری در پوشش رژگونه میوه مشاهده نشد، اما تمایل به رنگآمیزی بهتر میوهها از موقعیت غربی در برخی از سالهای مطالعه مشاهده شد. دلیل آن می تواند نورپردازی بهتر سمت غربی درخت باشد.
مختصات فضای رنگی (سیستم CIE L*a*b*) تفاوتهای الگوی رنگ و شدت بین میوهها را از موقعیتهای مختلف تاج پوشش نشان داد (جدول 3).
تفاوت معنیداری بین رنگآمیزی میوههای داخلی و میوهها از موقعیتهای دیگر ایجاد شد. بهترین زمان مصرف پودر سنجد مولفه سبز-قرمز a* و جزء زرد-آبی b* نشان داد که داخل میوه ها بیشتر مایل به سبز و زرد هستند.
زاویه رنگ h° و مقدار روشنایی L* نشان داد که میوههای بالایی به طور معنیداری دارای شدیدترین و قرمز تیرهترین رنگ در مقایسه با سایر موقعیتهای سایبان بودند. مختصات فضای رنگی هیچ تفاوتی در الگوی رنگی بین میوهها از موقعیت تاجپوش شرقی و غربی نشان نداد.
- منابع:
- تبلیغات: